onsdag, februari 13, 2008

I brevlådan idag


I min högst privata rostfria brevlåda låg det inget från Pyttfabriken Stensson idag heller. Tur att man har en ängels tålamod.

På jobbet däremot trillade det in två kuvert. Båda med identiskt innehåll. Båda var adresserade till mig. Båda hade ett följebrev som jag fotograferade av.
Det börjar så fint med "Bästa chef," Bästa! Jo man tackar. Chef, dessutom..

Meningen med utskicket, en fyrsidig färgfolder i A4- format, är att jag skall bjuda mina anställda på en inspirationsdag med ett antal kändisar.
Det är bara ett litet krux.
Det har inte med budget att göra utan med mina medarbetare.
Jag tror nämligen inte de är ett smack intresserade av varken Ernst Kirchsteiger eller Babben Larsson.

Mina medarbetare finns dessutom inte på jobbet utan är anställda på livstid i hemmet. De arbetar för mat och husrum. Jag betalar inte in en krona till staten i skatt för dem heller. Den ene, han som visat missbrukartendenser, får tugga i sig en julstjärna en gång om året. Den andre har viss smak för räkor och kan få sådana som uppmuntran lite då och då.
De tjänstgör som sällskap och som råttjägare i ur och skur.

Men ska jag vara riktigt ärlig så tror nog katterna att det är jag som är anställd hos dem...
Mina anställda är Monsterkatten och hans mesige bror.

Men jag undrar fortfarande över företaget som skickat breven med "Bästa chef" till mig.
Varför fick jag dem överhuvudtaget? I dubbel upplaga, dessutom. Jag är inte chef.
Men det där med Bästa tilltalade mig rätt duktigt, måste jag säga...

Knepiga försändelser man kan få med Posten.

19 kommentarer:

Lena sa...

Du tror inte att den mesige brorsan skulle uppskatta Ernst då?

beerbelly sa...

Hehe nej katterna gillar nog inte det upplägget. Inte jag heller för den delen.
Sant med märkliga brev. De chansar lite vilt ibland.
Ha en bra kväll!

Lilla B sa...

panter: haha - nä, inte ens han :)

Lilla B sa...

beerbelly: Men så kostbart att skicka ut så där på vinst och förlust. Det hade jag aldrig gjort om jag fått bestämma.
Man kanske är ett chefsämne ändå ;)

Elisabet. sa...

Du kommer säkerligen att få post från pyttföretaget, för du anar inte hur många kunder som kommer med presentcheckar från Findus eller något annat företag som råkat i klister ..-)

l*eva sa...

Ernst....åhhh NEJ!

I övrigt skrattar jag!

Lilla B sa...

elisabet: Pyttfabriken har ju sannerligen tungt vägande skäl att skicka mig en presentcheck. Och en sån tar jag gärna emot.
Jasså - det är vanligt förekommande - det visste ag inte.

Lilla B sa...

l*eva: Jo. Det är alldeles sant. De erbjöd Ernst till mina anställda.
Monstret skulle jag aldrig frivilligt få med till en föreställning. Det är en rätt besvärlig herre. Otålig typ. Får han inte en ostskiva snabbt som attan när jag plockar fram frukost sträcker han upp sig och sätter klorna i låret på mig.
Fy för såna anställda!
Han kanske skulle få titta på E som ren bestraffning....

Anonym sa...

Du får vara glad att utbildningsföretaget inte bifogade några stenar - det skulle ju lätt kunnat bli grus i maskineriet.
Sedan vill jag bara påpeka att du inte får glömma dina övriga medarbetare eller underställda (kalla dem vad du vill). Jag tänker på alla de små under jordytan, daggmaskarna med flera, som gör ett stort jobb åt dig!
GJ

Lilla B sa...

GJ: Du har naturligtvis alldeles rätt.
Maskarna, mina trogna säsongsarbetare, hade jag totalt glömt av.
Det är nog sannerligen tur att jag inte är chef ändå!

Anonym sa...

Ett sådant märkligt brev...och vilken följetong...sten i pytten är inte att leka med...Vi fick kludd i vårt löviktsté en gång och efter det så hade vi så mycket té att vi kunde ge bort...
...blir för "chefen" att kämpa vidare....

Kram från Malin

Anonym sa...

lösviktsté....så klart...ibland hoppar tangenterna undan...men ha pyttipanna runt växthuset i minnet...

DS

Anonym sa...

Spara du dina fötter.. du har redan vunnit stegtävlingen!
Maila mig din adress, så ska vi se om jag kan glädja ditt brevlådebesök någon dag i nästa veckan.
Kram!

anna(snabel-a)minigrisen(punkt)com

Nollan sa...

Vad säger man, bäst kan väl vara kul att få höra att man är ibland. Och om man har fått en befodran utan att veta om det så borde man också kunna få högre lön :) Konstiga brev som skickas! Kanske mindre konstigt men ack så irriterande, att det du väntar på däremot inte behagar dyka upp.

Lilla B sa...

malin: Fortfarande inget pyttipanna-brev... får nog vässa klorna lite.

Lilla B sa...

anna: Men det är väl inte slut förrän på lördag. Var det inte från lördag till lördag? Eller har jag trampat på så minnet löst upp sig?
Vinster är alltid roligt! Men kan det vara klart nu?
Jag kommer i alla händelser att fortsätta gå och gå. Nu ligger målet på 20 000 steg en fin dag när solen skiner.

Lilla B sa...

nollan: Livets absurditet: utlovat och förväntat brev uteblir men oväntat och ickeönskat brev kommer.
Trivsamt att bli kallas "bästa" men det skulle ta bättre om de känt mig och gjort en bedömning.
Ibland får man vara glad för det lilla.
Ibland får man vara glad att man får vara tacksam:)

Lullun sa...

*haha* Kanske inte det var något för katterna trots allt! ;-)
Så fel det kan bli.

Lilla B sa...

lullun: Tokfel blev det! Skulle inte ens bli insläppt med katterna i sällskap på det där dyra evenemanget. De, kattuslingarna, får festa på räkor här hemma istället. Jag tar hand om det vita vinet så blir vi nöjda allihop!