lördag, december 22, 2007

Grön rödgran

Nu står den härinne, granen. En alldeles ordinär skogsgran. Inte köpt. Inte stulen.
Ånej.
Den är såväl vuxen som nersågad på tomten. Har man skogstomt så är det bara att ge sig ut med fogsvansen. Exemplaren är inte alltid de mest välväxta men de är hemvuxna. Trevligt, gratis och bra.

Husbonden har en given uppgift i julstöket. Han sätter ljusen i granen. Ihärdigt och utan minsta knot eller klagande får han fast det ena ljuset efter det andra. När julen är slut packar han ner dem i kartongen lika ordentligt som de kom upp.

Mitt tålamod är inte av den sorten. Jag hade garanterat slängt ner alla ljus och sladdar i en plastkasse och hoppats på att de lagt sig ordentligt tillrätta under året. Trasslat upp sig självmant.
Det är därför vi har den här uppdelningen av sysslorna.

Den stavas Julefrid.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Låter mycket fridsamt! :-)

jag önskar er en riktigt lugn och skön och mysig jul!!

beerbelly sa...

Hehe låter som en bra deal. Ska ev hjälpa min ömma moder med något liknande imorgon.
Ha det gott.

Lilla B sa...

ellis: önskar dig och familjen en riktigt God Jul!

Lilla B sa...

beerbelly: Det är en utmärkt deal som fungerat i många år. Skulle vi vända på den ordningen finge vi varken jul eller frid!
Ha det gott själv!

FO - 2 sa...

Innom for å ønske deg og familien din ei riktig GOD JUL! :)
Juleklem fra Ida.

Hasse Wester sa...

En God Jul och ett Gott Nytt År önskar jag dig. Tack för i år!

Lena sa...

Det är tur att det går att fördela sysslorna :)

En riktigt God Jul !

Anonym sa...

..ingen bild på granen..? Ska det tolkas som att den var mindre välväxt än vanligt i år..? :)
Nädå, den är fin, det känner jag på mig!
Vill önska dig en riktigt god och fröjdefull jul, Lilla B!
Kram, Kirsti

Annika sa...

En mycket bra deal!
OCH vad otroligt mysigt med en gran ur egen skog!
GOD JUL!!

Lotta 8`) sa...

Hejsan - jag vill bara önska dig en riktigt fröjdefull jul och hoppas att allt är väl med dig i julstöket. Julkram från Lotta 8`)

Anonym sa...

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR

från oss i Bolås med Tatransky Expres

Lilla B sa...

ida: Tack och en God Jul önskar jag dig!

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Fira en God Jul och ha en Gott Nytt År med en Bättre Armbåge!

Lilla B sa...

panter: Sannerligen! God Jul! Och kortet med älgen blev jag så glad för!

Lilla B sa...

kirsti: Det kommer möjligen en bild på granen. Den är precis lika illa växt som vanligt. Traditionen påbjuder att granen inte skall vara en Disneygran...
God Jul och Gott Nytt År!
Du glömmer väl inte att lägga ut fågelfrön på den illistige kattens bricka?

Lilla B sa...

annika: Ja - det är jättemysigt att gå och ta sig en egen gran. Skog och skog - skogstomt med förvildade partier uppblandade med ett trädgårdsland och ett växthus. Det är trädgårdsmixen här hos oss.
Önskar dig och familjen en God Jul!

Lilla B sa...

Lotta: Önskar dig en Riktigt God Jul! Har haft stora svårigheter att komma in på dig blogg under december.
Gott Nytt År!

Lilla B sa...

Bolåsarna: Tack för en mycket överraskade hälsning här på bloggen! Ha en God Jul! Gott Nytt År också, så klart!