måndag, december 24, 2007

God Jul!


Igår hanns det inte med att ens tänka på att starta datorn. Husbonden och jag for på barnuppsamlingsresa. Första anhalten Uppsala. Denna vår gamla trevliga studentstad. Ingen tid för nostalgi dagen före julafton utan raskt vidare. Kaffestopp hos min syster i Vallentuna och sen upphämtning av dotter på Söder.

Idag skall senapskulan fram. Alltid på julaftons förmiddag mals julsenapen. Brunt senapsfrö, vatten och pyttelite salt är vad som krävs. Och en järnkula i en bunke. Sen snurrar man igång kulan som rullar runt, runt i bunken och krossar senapsfröna allteftersom.
När man tror att ögonen håller på att frätas sönder, när tårarna sprutar och bihålorna håller på att sprängas av senapsångorna är man klar.
Stark och god senap blir det. Inget för ömhudade.
Fick senapskulan av min far när jag flyttade hemifrån. Han anser att den tillhör livets oumbärligheter.

Önskar alla läsare en riktigt God Jul!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Kulor i fin gran..och senapskula! Du har ju riktigt juligt, kuligt..! (Aldrig hört talas om den där "senapsmaskinen"..lät som något jag skulle kunna tänka mig önska mig av tomten nästa år!)Japp, kattuslingen bjuder idag sina små vänner (?) på både frön och jordnötter! Det är ju jul för både fyrfotade och tvåbenta trädgårdsbesökare! :)
God jul och gott 2008!
/Kirsti

JULIEK sa...

Ønsker dig en jættefin jul. Kram : )

Annika sa...

God Jul!!!
Kram!

Lilla B sa...

kirsti: Det är nog speciellt vi med sydsvenska rötter som mal egen senap. Men traditioner kan flyttas många mil norröver. Önska du dig en egen senapskula och bihålorna blir aldrig som förr ;).
God fortsättning!

Lilla B sa...

julie: Önskar dig det samma och att du kommer att må finint hela nästa år!

Lilla B sa...

annika: God Jul och Gott Nytt År, Annika!

Malin sa...

Mycket kulor så här års...men låter som en klok investering från din far...
Önskar dig en riktigt GOD JUL

Kramar från Malin

Lilla B sa...

malin: Senapskulan har följt mig på alla ställen jag bott. Göteborg, Uppsala, Ludvika och hit.
En nödvändighetsrtikel.
Önskar dig en God fortsättning och ett Gott Nytt År!

beerbelly sa...

Gott med egen senap. Jag får en burk av en bekant varje år. Kör med något hemligt familjerecept (som allt annat ;)). Ha en god fortsättning.

Lilla B sa...

beerbelly: Det låter som en trivsam tradition! God fortsättning själv!

Cattis sa...

Tjusiga kulor i granen.
å senapen låter STARK. En senapskula? är det som en mortel?

God fortsättning på julen!

Lilla B sa...

cattis: Visst blev kulorna bra. Alla är av choklad med papper omkring och guldsnöre atthänga upp i. Ppraktiskt att hänga upp julgodiset.
Principen är som en mortel. Fröna skall krossas och blandas med vatten. Kulan är rätt stor och tung. Bunken eller skålen den ligger i håller man mellan knäna när man sitter. Sen är det bara att rulla igång .Skulle kanske göra ett inlägg om detta.

Karin sa...

God jul och gott nytt bloggår! Gott med hemmagjord senap och kul att vi fick kika lite på julgranen. :)

Hedgren sa...

Detsamma till dig!

Lilla B sa...

karin a Tack detsamma! Vi får läsa hos varandra även nästa år! En liten glimt av godisgranen ville jag gärna visa. Har förresten fått lite ovett IRL av folk som absolut tycker att man måste hålla på traditionerna och inte bara ha ätbart i granen så den klär av sig automatiskt. Glaskulor och glitter är uppenbarligen ett måste. Jojo.
Jag står ut med sån kritik och fortsätter med mina påhitt...

Lilla B sa...

God fortsättning, Hedgren! Och väl mött i bloggvärlden även nästa år!

Åsa sa...

God forts ..vi älskar skånsk senap.. stark o god..=))/åsa

Lilla B sa...

åsa: Roligt att höra att den urstarka skånska senapen uppskattas! Får nog försöka göra ett inlägg om bara senap...
God Fortsättning!

Anonym sa...

God fortsättning! Är så mätt och trött (barn och bárnbarn har åkt) sitter och jäser i soffan. har inte ens kommit ur pyjamasen idag!
Härligt!
Lena B

Lilla B sa...

Lena B: Barn o barnbarn har åkt hem härifrån också. Så tyst och lugnt det blir i ett nafs. Hörde till och med när katten snarkade.
God Fortsättning och Ett Gott Nytt År!

Anonym sa...

God fortsättning.

Lilla B sa...

hannele: Tack detsamma och Ett Gott Nytt Bloggår!