torsdag, mars 27, 2008

Rooibos


För en tid sedan, på jobbet, kom vi att tala om Damernas detektivbyrå. Alltså bokserien om privatdetektiven Mma Ramotswe i Botswana.
Jag kunde inte tillföra något eftersom jag inte läst en endaste del i serien. Frågade om jag möjligen kunde få låna första delen. Läsa lite och se vad jag tyckte. De andra talade ju så väl om böckerna.
Strax därefter hängde det en kasse med sju böcker på handtaget till mitt kontor. En av arbetskamraterna hade tidigt om morgonen varit och hängt den där.

Nu har jag läst flera i serien och är så glad att jag fick låna en hel kasse!

Till saken hör att Mma Ramotswe startar sin dag med att dricka några koppar rött rooiboste.
Nyfiken som jag är släpade jag mig i förmiddags rödögd och halvsjuk upp, ut till bilen och for halvmilen till närmsta affär. Och se på sjutton! De saluför afrikanskt rött rooiboste där!! Det trodde jag knappt.

Så här står det om det röda teet som faktiskt inte är ett te:

"Rooibos kommer från Sydafrika och kallas ibland "rött te", men det är inte bladen från den vanliga tebusken som används. Rooibosbusken heter Aspalathus linearis på latin och därför är kanske örtte en mer korrekt benämning på denna dryck. Rooiboste sägs kunna lindra mot besvär som allergier, astma, kolik, hösnuva och eksem. Vetenskapen har dock inte kunnat bevisa några sådana effekter ännu."

Mot vattenkokaren!

23 kommentarer:

beerbelly sa...

Får hoppas det funkar.
Krya på dig.. annars har du böcker ändå :-)

mossfolk sa...

Gott är det i allafall, säger jag som är äkta tedrickare och precis köpt en ny förpackning av detta... ört(?)te.
Krya på dig!

Lilla B sa...

beerbelly: Böckerna läser jag gärna. Om förkylningen kunde ge sig skulle jag bli glad. Te är inte direkt min favoritdryck - men jag provar!

Lilla B sa...

mossfolk: Det låter lovande - om jag dricker te brukar det bli grönt. Men det ska bli roligt att pröva på något nytt.

Karin sa...

Vilken trevlig arbetskamrat! Hur smakade teet? Jag är storförbrukare av rött i olika varianter. :) Hoppas det hjälper! Krya på dig!

johanna sa...

nejmen, dricker du det oxå?! :o) Det är en av mina favoriter, tycker det luktar lite jul och mysigt på nåt sätt.
och man borde väl inte straffas för att man inte skottar? :o) blir man svettig o kall däremot, så blir det som grädde på moset.

Dubbelörn sa...

Har läst dessa böcker o älskar dem!

Sonen hade druckit detta te så han ville att vi skulle köpa hem det. Det var kanongott!!

Kryapådigkramar :)

FO - 2 sa...

Kos deg med teen og bøkene og fort deg med å bli frisk!
God bedring! :)

Nollan sa...

Böckerna är trevligt sällskap och tillsammans med en kopp rött te blir det hela ännu bättre. Om det dessutom visar sig att kombinationen jagar bort envis förkylning, ja då närmar sig det hela perfektion.
Krya på dig!

Elisabet. sa...

Underbart gott är det!! Smakar "jul", tycker jag.

cS sa...

Liptons te väcker blandade känslor hos mig. Att dricka Liptons te på 70-talet var väldigt illa, man gynnade ju kapitalet. Nu vill mina barn gärna testa olika sorters te. Denna sort får prövas. Trots 70-talsspöket :-) Själv håller jag mig till kaffe, utom vid förkylningar. Då ska det vara te och honung.....

Lilla B sa...

karin a: Det såg väldans trevligt ut men jag kände varken doft eller smak. Det beror alldeles säkert på mig - jag är totalt igenmurad

Lilla B sa...

sericea: Nä - jag tycker nog att jag gott kunde sluppit detta förkylningselände. Men så tycker väl alla.
Jag säger som till karin a: smak och doft mäktes inget av. Än så länge. Men det var varmt i alla fall.

Lilla B sa...

dubbelörnen: Böckerna var verkligen en angenäm bekantskap. Brukar vara lite misstrogen när något höjs till skyarna: kan det verkligen vara så bra eller är alla bara medspringare, brukar jag tänka.
Teet ska man nog dricka när man inte är totalförkyld.

Lilla B sa...

ida: Tack för godbättring-hälsning!

Lilla B sa...

nollan: Den perfektionen vill jag närma mig. Brukar inte jämra mig så värst men nu har jag varit mer eller mindre däckad i åtta dagar. Inte kul.

Lilla B sa...

elisabet: Det låter lovande. Har precis druckit en bautabalja rooiboste som totalt saknade smak och doft. Det var rött varmvatten. Ser verkligen fram mot andra sensationer när förkylningen lagt sig!

Lilla B sa...

cs: Visst var det så på 70-talet! Pås-te - ve och fasa.
Löst te i bruna oglaserade lerkannor med handtag som vickade åt sidan och man med nöd och näppe kunde träffa temuggen. Tider...
Liptons påste var nog så nära nackskott man kunde komma.
Vi hade det superlyxigt tidigare eftersom vi var biodlare till för några år sen. Egeodlad honung från tre samhällen.

Lullun sa...

Är igång med att läsa ikapp mig på loggarna efter semestern, så här kommer lite sena kommentarer. Men grattis till de 40 000 och krya på dig! :-)

Lullun sa...

Bloggarna skulle det så klart vara och inte loggarna... ;-)

Anonym sa...

Gillar du "teet"? Hörde ngn som sa att det inte var ngt vidare. Har tvingats hem under stor protest! Från ett underbart väder men ett kallt utedass (-26 var det visst inatt) till en varmare vattenclosett med rinnande vatten och värme! Vilken tur att vi åkte igår för inatt har jag tillbringast tiden mellan 01.00-06.15 där tillsammans med mobilen och sodukuspelet som finns i den (har du sett det förresten?).

Lilla B sa...

lullun: Tack så hjärtligt för såväl gratulation som kryapådigönskan!

Lilla B sa...

lena b: Känner varken smak eller lukt. Kan inte uttala mig om teet annat än att det var varmt.
Sitter du på toa nätterna igenom och spelar suduko? Har det brunnit??? Jag bara undrar...
Men allvarligt så hoppas jag att du kryar på dig. Det var väl en evig tur att du kom bort från ett isande kallt utedass.