måndag, mars 31, 2008

Ett litet meddelande från sjuklägret


Om man ser det positivt så kan jag med gott samvete sova länge på morgonen, läsa tidningen omsorgsfullt, titta igenom många bloggar, skriva lite själv, kika på olika intressanta sidor och läsa ut alla böckerna om Mma Ramotswe resten av veckan.

Har ju varit en redig gnällspik i inläggen nedanför och klagat över 12 dagars huvudvärk, snor och röda ögon. Man får ju nästan skämmas över sånt ynkande.
Tog mig i kragen och besökte doktorn idag. Det blev en penicillinkur mot bihåleinflammation och något välgörande jox mot de mörtliknande ögonen. Lugn och ro med vila ansåg hon också var av nöden.

Nu lovar jag att inte gnälla och klaga mer.

29 kommentarer:

johanna sa...

Ja nu har du ju all anledning att luta dig tillbaka och låta medicinen göra underverk.
:o)

l*eva sa...

Nu tycker jag att Du varit en mycket klok människa!
Se nu också till, att LYDA doktorinnans råd!
Tycker inte, att Du ska anstränga ögonen med att läsa.
Se bara till och bli frisk!

Anonym sa...

Krya på dig, hör du!

Det är ju i alla fall perfekt stanna-inne-och-läsa-väder...

Bloggblad sa...

Bihåleinflammation är det värsta gissel jag vet - näst efter luftrörskatarr...
Sen jag lärde mig var man trycker mot b-h-infl. har jag faktiskt klarat mig bättre, förr fick jag det alltid efter minsta förkylning.

Fortsätt du att ta det lugnt och vara snäll mot dig.

Anonym sa...

Tråkigt att du fortfarande är sjuk!
Själv är jag på benen och har faktiskt gått 11600 steg i dag! Nytt rekord för mig, iallfall på den nya räknaren.

Krya på dig så får vi väl hålla ställningarna på jobbet, fast det blir inte lätt :)
Lyssna bok går, öronen var väl OK??

beerbelly sa...

Gött att ta det lugnt om man inte är för risig.
Krya på dig!

Dubbelörn sa...

Har haft det o vet precis hur hemskt det är!!!

Skickar dig massor med tyckasyndomochkryapådigkramar ;)

cS sa...

Det gjorde du bra. Bli nu en lika duktig konvalecent som du är bloggare. Och ta HELA kuren penicillin. Fortsätt krya på dig

Lena sa...

Då borde det vända snart. Bihåleinflammation är inte kul, då är man bra risig. Krya på dig och ta det lugnt, även när du känner att orken så smått kommer tillbaka.

Marie sa...

Håpar du snart er frisk igjen :)

Humlan sa...

Lyd nu doktorn, ta det lugnt och Krya på dig!

Linda sa...

Duktig flicka som gick till doktorn!
Det börjar bli dags för att skicka ett paket till sjuklägret :)
Krya på dig och var rädd om dig!

Lilla B sa...

sericea: Ja, det är verkligen ett tillåtet tillfälle att lata sig, luta sig. Ska verkligen försöka uppskatta det. Men det är inte alldeles lätt.

l*eva: Klok, ja. Jag är imponerad själv, ska du veta!Visst kommer jag att lyssna på råden. Det är en mycket förtroendeingivande doktor jag anlitar så henne lyssnar jag ordentligt på.

ellis: Tack, tack! Gårdagens regn var bra för mycket. Läsandet inne och snöns försvinnande ute.

bloggblad: Jag har bara haft bihåleinflammation ett par gånger tidigare. Skulle gärna vara de upplevelserna förutan. Tänker för en gångs skull verkligen slå av på arbetstakten och har redan bestämt mig för att vara hemma hela veckan. OCh därtill inte anstränga mig ett dugg. Det blir nog en själens minisemester på köpet.

lena b: Min stegmätare har varit sjukskriven. Displayen visade inget. Jag köpte nya batterier och då livade han upp sig direkt. Men det har inte jag gjort, däremot.
Jag saknar skämten och skratten vid fikabordet, knäppa kommentarer om ditt och datt och Janssons alltid så dråpliga berättelser. Jag kommer på måndag. Frisk som en nötkärna!

beerbelly: När det inte gör så satans ont längre kanske en bihåleinflammation rent av kan bli glamourös;)eller åtminstone kan betraktas som en mindre semester.

dubbelörnen: Tack, tack - dem tar jag så gärna emot!!

cs: Tack för så vänliga ord! De värmer nästan som en släng feber. :) Och apropå det så ska jag verkligen ta penicillinet intill sista pillret. Även om jag kan vara lite självsvåldig i mycket brukar jag följa doktorns ordinationer. I allafall den här doktorn som jag har ett mycket stort förtroende för.

panter: Det är just det som är det svåra, tycker jag. Att hålla igen när man tycker sig vara helt kurant. Därför har jag redan talat om på jobbet att jag blir borta hela veckan. Har ringt runt och gjort nödvändiga avbokningar.

marie: Tack, snälla du! Det kommer att bli bra bara jag sköter om medicineringen och håller mig i schack.

humlan: Tack för kryapådighälsning! Jag ska verkligen låta kroppen få den vila som behövs. Brukar snåla på det och gå innan jag är helt frisk. Det är ju egentligen så dumt så det liknar ingenting.

lindalotta: Jag kom till vägs ände, kände jag. Går aldrig till doktorn förrän jag känner att det är alldeles nödvändigt. Nu var det så.
Paket? Är det änglavingarna som snart är flygfärdiga? Så spännande!!

Nollan sa...

Nu har du väl inte direkt gnällt, bara sagt som det är. Hoppas det vänder nu iaf, med lugn och ro, penicillin och ögonjox!

Anonym sa...

Nu har jag ju sett att du har några egenhändigt odlade fina vitlökar kvar. Använd dem!!
Riktigt bra mot bihåleinflamation.
Välj två klyftor av lämplig passform till dina näsborrar. Skala dem och drapera dem i lite tunn gasbinda. Peta sedan försiktigt upp en klyfta i vardera näsborren. Andas in och känn hur allt elakt fördrivs.
Detta är inget aprilskämt.
Jag har prövat och vet att det fungerar, men kräver att man håller sig borta från mänskligt umgänge. Gissar nämligen att man luktar, men det känner man inte själv.
GJ

Lilla B sa...

nollan: Ja, nu är jag bergsäker på en vändning. Men stegräknaren ligger i dvala så länge jag trycker i mig penicillinet. Så får det bli!

Lilla B sa...

GJ: Ska absolut pröva i morgon när Husbonden gett sig av till jobbet. JAg har mycket vitlök kvar.
Ska man gå runt länge med det där, förresten?

Linda sa...

Visst är det änglarna som har fått ordentliga ben att stå på så snart åker de ner i ett litet vattenpaket för att flytta norröver :)

Lilla B sa...

lindalotta: Underbart!

Hedgren sa...

Jamen, nog har du rätt att gnälla... Hoppas nu att medikamenterna tar kål på bacillerna. Vila och krya på dig!

Lilla B sa...

hedgren: De där pillerna kommer att göra mos av bacilluskerna, det är jag säker på! Tack för kryapådighälsning!

Marina sa...

Usch usch usch, det där låter trist. Man får vara lite gnällig om man är sjuk tycker jag. Krya på dig!

Britt sa...

I bland har man rätt att vara lite gnällig. Ta det nu lugnt och krya på dig.//Britt

Lilla B sa...

marina: Ja, det var då en rent onödig åkomma! Jag går helst runt med oinflammerade bihålor om jag finge välja. Men nu är läkning på G!

Lilla B sa...

britt: Jag har styrt av allting som varit inbokat - nu kan jag verkligen koppla av! Skönt. Det gäller bara att inte glömma mumsa i sig alla pillrena och häva in jox i ögonen. Men såpass orkar jag nog med :)

Hasse Wester sa...

Skönt att du orkar skriva inlägg i varje fall. Krya på dig!

Lilla B sa...

Slottsträdgårdsmästaren: Tack, tack!
Det gäller att använda orken till det väsentligaste ;)

Anonym sa...

Vitlökskuren innebär att du går omkring med de där klyftorna i näsan så länge du tycker det känns bra. Tag bara bort dem när du sover, så de inte råkar komma för långt in i näsan och bli besvärliga att plocka bort. Det är också därför det är bra att ta lite gasbinda omkring dem.
Lycka till!
GJ

Lilla B sa...

GJ: Tack för klargörandet!