söndag, mars 30, 2008

Mera basilika


Hittade en överbliven påse med basilikafrö från förra året. Det var det året när basilikan slog rekord i mina odlingar. Mera högväxt basilika har jag aldrig sett. Visserligen har jag redan sått ett tråg med sorten Genovese men den där Storbladiga Italienska vill jag allt ha i år också.

Bilden är från förra året. Den är tagen i mitten av juli och redan då var kryddväxten såpass stor att den kunde killa barnbarnet i nacken.
Fast det är ju synnerligen ouppfostrat av en basilika att göra så.

12 kommentarer:

Fundera grönt sa...

Så otroligt söt bild!

beerbelly sa...

Fin bild. Får se vem som växer snabbast och högst i år då :-)
Ha en bra fortsättning på helgen!

Anonym sa...

Hej - så kul att du öppnat din lilla oas för oss. Anne-Marie

Nollan sa...

Det var en rejäl basilika och en jättehärlig bild på barnbarnet.
Och lite kill i nacken, kan inte det vara lite sådär lagom obehagligt så det nästan blir trivsamt :)

Dubbelörn sa...

När jag såg rubriken så tänkte jag " Inte tusan har hon väl hunnit med den än!! "gapskrattar*

Jag har definitivt inte glömt din basilika, inte kära mannen heller...

J*drar vad vi ska anstränga oss i år *skrattar*

Kram

Elisabet. sa...

Såna här bilder skulle man ha på näthinnan jämt och ständigt, då skulle man bli så ..... lycklig, helt enkelt.

Lullun sa...

Underbart foto! Hoppas du har lika tur med basilikan i år. Nu krävs det väl oxå några extra cm för att killa tjejen i nacken, jämfört med förra året?! :-)

Cattis sa...

Godmorgon!

Härlig bild som ger doft av sommar ~ och basilika :-)

Önskar dig en trevlig vecka
Kram
Cattis

Anonym sa...

Jaha...så nu är det dags...jag har petat ner lite Basilikafrö för någon vecka sedan och de har kikat upp...
Pesto på G med andra ord...jag kan börja spara burkar och skicka med posten längre fram...lär nog behövas...

Kramen från Malin

Lilla B sa...

fundera grönt: tack, tack. Men så är det otroligt söt liten flicka, också!

beerbelly: Haha - tillväxttävlingen är nog redan avgjord. Om de skulle tävla i att vara stilla i 10 sekunder kanske det bleve mera ojämnt...

annemarie: Bara gläntat såpass att man kan känna en aning om vad som skall komma. "Än är det långt till vår, säger mor..."

nollan: Tänkte aldrig tidigare att basilikakill i nacken skulle vara behagligt. Men kanske ändå!

dubbelörnen: Du publicerar väl era ansträngningar?

elisabet: ja, barnbilder är alldeles speciella. Och första barnbarnet dessutom.

lullun: Basilikan kommer att ligga risigt till i sommar. Lillfian har vuxit mycket. Det blir kanske de uppbundna tomaterna som får stå för nackkillandet i år.

cattis: Trevlig vecka själv! En riktigt lång vår som inte är för torr och inte för varm heller skulle jag vilja önska mig. Då kommer allt växande att ha något att växa på under sommaren.

malin: Den hemgjorda peston är ju så sanslöst god. Jag har kvar basilikablad i frysen.DEt gäller bara att komma sig för med tillverkningen.

Millas hem sa...

Vilken söt bild på barnbarnet!
Som ett litet vykort!
Kram Camilla

Lilla B sa...

millas hem: Välkommen hit! Det har jag inte tänkt på innan att bilden skulle se ut som ett vykort. Men det stämmer ju!!