tisdag, augusti 16, 2011

Den stora bladslakten


Hösten tränger sig på. Jag gillar lingonplockning och svampjakt så inget ont om hösten i sig. Men det är allt lite sorgligt när tiden är kommen för den stora bladmassakern. Tomatbladen skymmer solen och det gillar vi inte, varken tomaterna eller jag.

En stadig sax och ingen nåd är receptet på framgångsrik tomatsnaggning. Chilin Inca Berry fick sig en hård frisering på köpet. Tänkte bara ta lite blad när jag satte igång. Men plötsligt var han alldeles avlövad, Berry-boy.
Så kan det gå om man inte hejdar sig i tid

Skönhetsvärdet i växthuset har genom detta hårda klippande fallit som börskursen i en finanskris.
Men säg den skönhet som varar för evigt, förresten...

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Hmmm... så man måste snagga plantorna??!! Då måste jag skrida till verket imorgon!

Lilla B sa...

Du dubbla örn: På dem bara! Ta bort hälften av bladen till en början så ser du nog att det ljusnar i växthuset.
Jag är lite lagd åt överdrifter så när jag börjar klippa bort tomatblad så blir de gärna skalperade. Och det är då rakt inte nödvändigt. (men bra...säger hon som gärna klipper till)

Hanneles paradis på Hisingen sa...

så är det nog, krukan kan stå inne också under kalla nätter

epsilon sa...

Är det kanske tur då att du inte har en motorsåg? Inga träd skulle växa till himlen då kanske?

Lilla B sa...

hannele: Några mindre krukor kan jag släpa in men de flesta är som stora hinkar och är rent för besvärliga att släpa runt på.

epsilon: Jag får öva mig med precisionsfällning av chili istället för motorsågsmassaker på gran och tall.

Anonym sa...

Vilket bra råd! Nu har jag knipsat bort massor med blad.

/Vespa