tisdag, maj 13, 2008

Tidigt i morse

Ute låg markfrosten vit i morse. Fiberduken har kommit till nytta.

Jag har inte hunnit så långt med arbetet växthuset ännu. Det behöver jag förresten knappt upplysa om. Egentligen ser det ju rätt bedrövligt ut.

Under fiberduken framme vid bordet finns pytsar med spirande dahlior. På mina trådhyllor, väl gömda under fiberduken finns pelargoner, basilika, glanstagetes och kryddtagetes.
Inne i fiberdukstältet hoppas jag att tomaterna inte tagit skada av frosten. Där finns några rekorderliga physalisplantor också.

Vinrankan har blomknoppar.

Här och var har jag lagt ut hästskitpåsarna.

Man kan tydligt se att krukan med lavendel inte dött av lilla barnbarnet S supervattning.

Det blir finare sen. Jag lovar.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det ser fint ut.
Viss röra och även skitpåsar här och där = ett levande hem och visar att här bor en skapande människa.
Men att du vågat sätta ut Basilikan som är en sådan värmeälskare. Hoppas det gick bra. Hos oss var det minus tre i morse.
GJ

Lilla B sa...

GJ: Det här tycker jag är för rörigt, men jag ser det som en arbetsplats för drömmar än så länge.
Basilikan, ja. Går det så går det, tänkte jag. Har inte kollat än om den klarat sig.
Lite risker får man ta i livet.

Anonym sa...

Du löver och löver. Att det skulle bli finare sa du för minst en vecka sedan också!!! ;-) //Ruben

Lilla B sa...

ruben: Haha - ja, du. Precis så är det. Jag löver och löver...
Du ska se att om en vecka så är det finare ;)
Kolla mig!

Anonym sa...

Åh vad härligt det ser ut...Vi hade frost här den gåångna natten och jag märkte inte nått...Ska lägga över fiberduk om en stund...
När jag läste förra inlägget om träningsvärk fick jag för mig att du varit uppe på den där hästen...men fick en förklaring...

Kram från Malin

Lilla B sa...

malin: På med dubbla lager fiberduk, i natt blir det otäckt kallt!
Arbetskamraten har så hiskligt mycket att göra så jag tror att Hästäventyret sjunkit i glömskans djup.
Jag behöver ju inte direkt väcka upp det.

Anonym sa...

Vilket vackert växthus du har! Jag har blivit med begagnat växthus och ska hämta hem det i morgon, återstår nog rätt mycket pyssel innan det är något innehåll. Tycker om dina interiörbilder, det känns som att ja! just så ville jag odla... Har du någon skiss eller bild som visar hur det är planerat? Hoppas att det är ok att fråga? Svara bara om du har lust...
Med vänlig hälsning Betti

FO - 2 sa...

Du har kontroll og omsorg for plantene dine. Det er det viktigste. ;)
Håper de klarer seg under "teppet" der, ja. Slik at de kan glede både deg og oss, dine blogglesere utover sommeren.

Anonym sa...

vi har inte haft frost men nära på.. jag håller tummarna för alla sommarblommor och krukor som jag hade för bråttom att ställa ut.. som vanligt.
:) matte

Lilla B sa...

Betti: Roligt att du hittat hit och ställer en fråga. Jag tror jag gör ett inlägg om min planering.
Eller brist på ...:)
Hoppas att du vill fortsätta följa utvecklingen i växthuset.
Har du själv en blogg som man kan få hälsa på i?

Lilla B sa...

ida: Jag var tvungen i morse att kolla om basilikan klarat nattkylan. Och det hade den! Så glad man blir!!
Hoppas verkligen att det blir något att visa upp i sommar. Annars är väl också ett misslyckat odlande något att dra lärdom av. Fast inte så kul, precis.

Lilla B sa...

matte: Fiberduk, denna odlingens mirakelduk, måste på! Det är ett sorgligt elände när plantorna fryser. Eländigt också när de bara står och huttrar och vägrar växa.