onsdag, februari 21, 2007

Vintervila för somliga


Tittade på termometern nyss. Skulle kanske inte gjort det. -18 grader ute. Undrar hur kallt det kommer att vara på vägen till jobbet? Kör genom värsta köldstråket.

Snön ligger iallafall som ett skyddande täcke. Bra för växterna. Annars går kylan som ett spjut rätt ner i jorden.
Där nere är det inte någon större fart ännu. Alla vilar i väntan på våren.
Dagens plansch visar igelkottar som tar sig en huggorm till lunch, en mullvad i sin gång och en mus på språng.
En sommardag för rätt länge sen skulle jag rensa i rabatten som finns i direkt anslutning till ingången till vårt hus. Jag körde in näven bland rödmalvorna för att rycka bort våtarv och men höll på att grabba tag i en huggorm istället. Den låg i godan ro mot husgrunden och gjorde inget utfall mot mig.
Detta är ingen bekännelseblogg. Inte i vanliga fall. Men nu kommer det ett avslöjande som heter duga:
Jag dräpte ormen.
Man får inte göra det. Jag vet, jag vet. Ni som tänker skriva 75 ilskna kommentarer: Gör inte det!
Jag vet att den är fridlyst. Jag vet att man ska bära bort ormen istället. Risken är bara att den kommer tillbaka. Jag bestämde mig för att våra tre små barn var ännu mera fridlysta och klappade ihjäl ormen. Sen bar jag bort den. Den fick åka ner i varmkomposten...
Så gräslig är jag. Bara så ni vet....

24 kommentarer:

l*eva sa...

*skrattar lite för mig själv*
Tycker mig ha hört förrut, att Du har lite *mördarinstinkter*!

Men jag skulle gjort precis samma sak! Aspelut!
Ormar är inte ett favvodjur, även om de säkert gör nån sorts nytta!

Anonym sa...

Grrrr....

Lilla B sa...

eva: Mordisk är att ta i! Men lite resolut ibland..
Visst gör ormar nytta men det var otrevligt att ha såna på tomten när barnen sprang omkring.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: ibland måste man.....

Anonym sa...

Jag vet..
Ha en fin dag.

Lilla B sa...

slottsträdgårdsmästaren: Tack detsamma!

Anonym sa...

Ja fy nu blev det kallt igen.

Om ormen säger jag inget. :)
(Jag gillar ormar...)

Ha en fin dag, so o-kall som möjligt!

Linda sa...

Klart att barnen är mer fridlysta :) Fattas bara!
Jag hade nog inte vågat...

Lilla B sa...

ellis: Jag har inget emot ormar men mera ogillar att de är på fel plats. Har frusit hela dagen!!
Vi får hoppas på bättre tider i morgon.
Ha en varm o go dag i morgon!

Lilla B sa...

Lindalotta: Barn går före Orm. Så är det!!

Bloggblad sa...

Äsch, vi har så många här nere i bäckravinen framåt vårkanten där de förökar sig och gottar sig i stora härvor. De gör säkert gärna en extra ny!
För övrigt gör jag samma prioritering som du.

Lilla B sa...

bloggblad: Det gäller att se allt från den ljusaste sidan!

Anonym sa...

Jag tycker det var modigt gjort av dig bravo. Lika kallt här -18 imorse. Träffade en kille på jobbet och frågade hur kallt han hade det, han måttade ca 3 cm mellan tumme och pekfinger och sa, jaa den var inte längre än så/Agnetha

Lilla B sa...

agnetha: Uss, uss så illa det är med kyla :). Vill du åka med till trädgårdsmässan, förresten?

Anonym sa...

När var och hur?/Agnetha

Annika sa...

Det skulle jag OCKSÅ ha gjort. FASIKEN vad RÄDD jag skulle ha blivit om jag rensat ogräs i lugn och ro och så plötsligt SE EN ORM!!! SKRIIIK!!!
Här har vi 12 grader varmt, takdropp till max, tulpanerna börjar komma upp, kärleksörten syns en bra bit nu. Snart är det verkligen vår.

Lilla B sa...

Agnetha: Bussresa till Stockholm 31 mars.

Lilla B sa...

annika: Jag är inte rädd för ormar men jag vill inte åka iväg med en ormbiten unge. Har gjort det vid ett tillfälle. Det räcker. Ormen fick gå hädan raskt.

I denna förbenade kyla växer inget annat än snöhögarna!! Har inte börjat så något än. Här väntas på våren!!

Anonym sa...

Ja du.. jag hade gjort likadant.. är jag rädd.. för inte vill man ha dem vid husknuten.. Du har ett härligt sätt att skriva.. det var riktigit kul när du dräpte ormen..:) :)/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Lilla B sa...

åsa: Nä - inte vill man utfodra ormar med småbarn, precis.. Inte minsta bett får de ta.

Jag blir mycket glad över att du uppskattar mitt skrivande. Tack - min dag fick lite extraglans genom det!!

Lena sa...

Det där känner jag igen. Numera är det hundarna vi är mest rädda om. De sista åren har det dessvärre varit gott om huggorm. Jag gillar dem inte. Ser gärna att de flyttar.

Lilla B sa...

panter: Numera är det sällsynt med huggorm på tomten. Snokar finns en hel del men det är ju bara trevligt. jphrrdi

Elisabet. sa...

Ja, jag hade inte gjort som du.
Jag hade inte vågat ..-)

Min mamma som bodde i sydamerikas djungelområde i 20 år,slog ihjäl en giftorm med sin träsko.
Men så visste hon ju inte heller att den var såå giftig.

Lilla B sa...

elisabet: Det kallar jag mod!!