fredag, februari 09, 2007

Äntligen!

Ja. Äntligen kom den. Den efterlängtade frökatalogen från Runåbergs. Jag läser flera trädgårdsbloggar och jag ser nog att ni är flitiga. Flera av er har sått allaredan. Jag har minsann läst om tomater som tittat upp ur jorden.
Ojojoj.
Här är en som är sen... Inte ens ett endaste frö är inhandlat.

Ett år kom jag på en Megaidé. Varför inte använda det gamla tomma akvariet som minidrivhus för tomaterna?? Jag var mäkta stolt över påhittet. Akvariebelysningen fanns kvar - den gjorde ju att vattenväxterna frodades. Driva upp småplantor i gynnsamt varm, ljus och lagom fuktig miljö.
Magnifik idé och återanvändning av rang!!
Här skulle det bli tomatplantor. Ja, jäklars vad det skulle bli.

Vill bara meddela att ingen skall tömma sitt akvarium för några tomatplantors skull. Fiskarna kan simma lugnt.
Det var ingen hit alls. De tomatplantor som växte på fönsterbänkarna tog sig mycket, mycket bättre.

Men slutsatsen blir ändå att om man inte vågar pröva sina idéer, hur knäppa de än är, så vet man ju aldrig om man kommit på något bra.

8 kommentarer:

Linda sa...

Puh!
Blev alldeles matt när jag tänkte på att vi skulle behöva kånka upp vårt akvarium från källaren.
Tack för att du testat så jag slapp :)

Lilla B sa...

lindalotta: ja - det där var inget lyckat påhitt! Spar rygg och krafter och låt akvariet vara kvar i källaren. Det är alltid bra är andra går före och gör dumheterna!!:)

l*eva sa...

lilla b: UNDERBART med ett företag som man kan se de SVENSKA namnen på sorterna.
Eftersom latin är rena *grekiskan* för mig *L*
Sen var det en vackert röd layout...bonuspoäng....

Lilla B sa...

eva: Varje gång man ringer till Runåbergs blir man mycket trevligt bemött av kunniga personer. Det är ett företag jag verkligen rekommenderar. Det skriver jag trots att detta absolut inte är en reklamblogg!!

Anonym sa...

Fram för att prova nya idéer! Och att tala om för andra vad som inte funkar så att de slipper prova i onödan...

Lilla B sa...

pallas: Jag prövar jämt och ständigt!! Ibland blir det bara stolligt iband blir det riktigt lyckat. Jag delar gärna med mig, även av sånt som gått överstyr. Flaskodling av gurkor var lyckat Det kan jag ju berätta om när den tiden kommer....

Anonym sa...

Flaskodling av gurkor låter intressant! Var det för att de skulle växa rakt? Jag hade läst någonstans att man kunde odla sallad i pelargonkrukorna, men det funkade inte. Så jag provar lite jag med...

Lilla B sa...

pallas: Samodling av sallad och pelargoner. Det har jag inte hört om tidigare. Själv samodlar jag allehanda krukväxter och vitlök. Trycker ner vitlöksklyftor som börjar bli lite trista och låter dem spira bland andra krukväxter. Sen klipper jag av de gröna stronkarna och har på ostsmörgås eller i sallad.
Visst är det kul att experimenera lite!
Flaskgurkotna skulle i första hand inte bli raka utan bli formade. Tror jag tar och skriver ett inlägg om det.