måndag, augusti 09, 2010

Monsterkatt på avvägar

Monsterkatten, den väldige, den egensinnige svarta kattherrn som nog är en korsning mellan en katt och en gris är borta.
Han försvann förra veckan och har inte synts till sen dess. Visserligen brukar han då och då ge sig av några dagar men när regnet kommer ilar han, så fort det går iallafall, hemåt. Men inte nu.

En gång tidigare var han försvunnen. Det var en vinter för flera år sen. En kall februaridag kom han antagligen i slagsmål med en räv. Det fanns spår i snön, blodfläckar och rävhår. Vi letade och ropade förgäves. Katten fanns ingenstans så vi utgick från att han blivit rävmat.
Efter 6 veckor kom han mager och ynklig hem igen. Han hade nog skadad dragit sig undan och när han var tillräckligt frisk kom han hem igen.

Vi får hoppas att han bara tagit sig lite extra semester den här gången. Det är ju strängt taget inte nödvändigt att klå upp skogens alla rävar.

12 kommentarer:

johanna sa...

han kanske rensar upp lite i skogen och glömde gå hem. :o) hoppas han kommer hem snart!

Lilla B sa...

johanna: Tycker nog att han borde röjt klart nu :). Kikar ut men ingen katt på ingång än.

bettankax sa...

Hoppas katt och spade snart kommer hem. Kanske tillsammans? Jag menar den katten klarar ju det mesta.

Lilla B sa...

bettankax: Haha - det vore allt en syn, det!! I så fall blir det nytt namn på katten: Mästerkatten istället för Monsterkatten!

Jo sa...

Uff! Jag hade varit jätteorolig om någon av mina katter drog iväg, så jag håller verkligen tummarna för att han dyker upp snart!!

Lilla B sa...

Jo: Det tror jag har gör. Men OM det skulle vara så illa att räven tagit honom så är det ju riktigt sorgligt men katten har haft ett elvaårigt gott kattliv dessförinnan.
Vi får avvakta och se. Han kommer inte när jag ropar men han brukar dyka upp från ingenstans när jag just parkerat bilen. Han gillar nog en VW Polo ;). Märklig katt.

L B sa...

Kanske rymt upp i ett träd, det gjorde vår flera gånger...fast hon kom ner efter ett par dagar. Hoppas han kommer tillrätta!! Håller tummarna! Syns på onsdag kanske?

Lilla B sa...

Lena: Han klättrar numera ogärna i träd så jag tror knappt det. Men man vet ju aldrig.
Visst ses vi på onsdag. På torsdag ska jag ha tömt mitt kontor. Fick besked om det förra veckan :)

L B sa...

Samma här! Inflyttningsfest på fredag?! =)

Lilla B sa...

Lena: Absolut!

epsilon sa...

Verkar vara nåt särskilt denna sommar med katterna. De bara drar iväg och oron sprider sig. Kan vara borta i veckor och sen kommer de bara tillbaka och ser ut som de undrar varför man oroat sig. Så han kommer nog.

Lilla B sa...

epsilon: Ungefär som tonåringar.
- Var har du varit?
-Ute.