fredag, november 02, 2007

Ohyra


Är det inte älglöss så är det något annat. Spinn till exempel.


När jag tömde och gjorde klart växthuset för vintern bar jag in flera krukor med paprika. Frukterna hade inte hunnit mogna och frostrisken var stor. Slet och bar de tunga krukorna. Idag skördade jag allt som fanns. Omoget eller ej.

Varför så hastigt? Jo, jag såg att det kommit spinn på plantorna. Ohyran från helvetet.

Här har sanerats idag.
Paprikorna är skördade och plantorna förpassade ut i kylan. Vill älgarna ha dem så varsågoda!
Önskar alla en trivsam allhelgonahelg!

14 kommentarer:

beerbelly sa...

Gott med egna grejer som sagt. Ohyra är aldrig gott däremot.
Trevlig helg.

Lilla B sa...

beerbelly: Älglusfilé, nej tack!
Spinnsoppa, ännu värre. Usch.
Besvärar om en trivsam helg!

Malin sa...

Ja jag önskar dig detsamma
lilla b...Jag har fart runt för att handla till 12-åringens halloweenkalas som pågår nu, plus tänt ljus på mina föräldrars grav...
Ha en riktigt go´helg du också

Kram från Malin

Humlan sa...

Spinn är verkligen ohyran från helvetet!
Men paprikorna är vackra och förhoppningsvis goda även när de får mogna "på fat".

FO - 2 sa...

Du fikk iallefall plutselig paprika i store mengder!
Kos dere med den.
Bare det ikke blir "overdose".... ;)
Kanskje du kan lage Bacalao, med mye paprika og - norsk klippfisk... Haha. ;)))
Uansett tilberedningsmåte, så vil jeg få ønske deg en god lørdag! :)

Anonym sa...

Älglöss?
Spinn däremot är jag bekant med....
tyvärr.
Men det är bara att sanera och ta det lugnt och invänta nästa säsong...snart dags att börja odla igen.

Lilla B sa...

malin: Hoppas att kalasandet gått bra och att det är lugn och frid över helgen!

Lilla B sa...

humlan: Här håller vi på med paprikafrossa! Det gäller att äta upp dem innan de skrumpnar ihop. Vill inte frysa in utan ta dem direkt.

Lilla B sa...

ida: Det blir som med peston. Stora mängder, rent frosseri. Men sunt!
Men allvarligt talat: har du något bra recept?

Lilla B sa...

christina w: Skogen är full av älglöss - man kan inte gå ut utan att få dem på sig. De travar runt i håret och är otrevliga. Jag har tjuvstartat nästa års odlingssäsong redan genom att plantera vitlöksklyftor. Det gäller att ligga i :)

FO - 2 sa...

Her er en link til oppskrift på Bacalaogryte. Jeg bruker vanlig Kepaløk. Ikke rødløk. Dette er god mat! Lykke til om du vil prøve det! :)

http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4440421.html

FO - 2 sa...

http://www.nrk.no/programmer/tv/frokost_tv/4440421.html

Fikk ikke med hele linken. Så, her prøver jeg igjen. ;)

FO - 2 sa...

Dette ble mye mas fra meg du....
Du må skrive .html etter linken, i søkefeltet. Vet ikke hvorfor jeg ikke klarte å kopiere hele linken....?

Lilla B sa...

ida: Tusen tack för länken! Jag skall titta och lära!