tisdag, juni 07, 2011

Fula fästingars följetong. Del 3


Lite längre ner finns ett par inlägg om fästingar. Kan det vara så att bloggläsarna brinner av nyfikenhet: hur länge lever en avplockad fästing?

Flera fästingar i olika storlekar fanns på Monsterkatten, de tog jag bort och la i en burk. Nu ligger de i burken på den femtonde dagen. Och vad har hänt?
Ligger de bara där och tacklar av, tro? Eller är det mera livat och glatt i glasburken?

Jodå - visst lever de. Flera av de små godingarna har dessutom producerat en mycket stor mängd små bruna kulor. Det ser ut som fiskägg i miniformat.

Är detta månne början på en halv miljon nya fästingar?

Bevare mig väl...

Nu förstår jag vad gammalt folk säger - avplockade fästingar ska man elda upp i kaminen eller i vedspisen.

15 kommentarer:

Nollan sa...

Ouch, vilka otäckingar det där är! Och dessutom uppenbarligen seglivade till tusen. Med viss känsla för att de trots allt kanske går sin undergång till mötes försöker de reproducera sig i mängder - om det där nu visar sig vara ägg. Rena rysaren den här följetången!

englundskan sa...

Brr, vilket skräckscenario!

Lilla B sa...

nollan: Visst är det skräckbilder. Om inte direkt ur naturen så direkt ur skrivbordslådan. Jag har glasburken där - tror inte att städpersonalen eller mina besökare uppskattar konserverade fästingar alltför synligt placerade.

Lilla B sa...

englundskan: Jag är förvånad över hur det hela utvecklas. Har googlat men inte fått upplysningar i den här vägen. Självdör inom 3e-4 dagar, stod det.
Bättre att kolla själv om än lite äckligt.

mossfolk sa...

FY vad ÄCKLIGT! Gåshud på både armar och ben. Det är förmodligen en av få fördelar med innekatter -inga fästingar :)

Lilla B sa...

mossfolk: Äckligt men intressant, tycker jag. Katterna har aldrig blivit sjuka av fästingar, dessbättre, men jag har dragit på mig borrelia för något år sen.

nell sa...

Tänker du att du ska släppa ut dem sen, i ett inte så fästingtätt område, som naturvårdsverket gör med vargar?

Elisabet. sa...

Ja, just så gör pv och jag tycker att det är hemskt, på gränsen till djurplågeri! Eldar upp dem, alltså.

Själv plockar jag fästingar från sigge (pElle har nästan aldrig någon!) och slänger den i toalettstolen. Det kanske är en ännu värre död, när jag tänker efter?

epsilon sa...

Gjorde samma grej med liljebaggar för några år sen. De var mycket långlivade. Ser fram mot ytterligare rapporter.

englundskan sa...

Nä, fästingar förtjänar att dö. Det är bara så, har man en gång haft borrelia så är det en grundmurad insikt. Att släppa ner dom i toa hjälper inte. Det är ju bara trevligt att bada. Elda upp dom, det är nog enda sättet att ta dö på dom.

Lilla B sa...

nell: Om nån fästingkramare vill bli fodervärd så får de hela glasburken med allt innehåll. Absolut!

elisabeth: Skulle nog tro att toalettspolning är värre. JAg tycker den där pv har många goda idéer och uttryck, förresten.

epsilon: Jag kommer att rapportera så länge det finns minsta fästingnyhet att publicera. Lovar och försäkrar. Jasså liljebaggarna är lika sega. Dem brukar jag hälsa på . Ett hårt tryck mellan tummen och pekfingret (mina, alltså) och sen är det färdiggnagt på liljorna.

englundskan: Ja, borrelia ska man se upp med. Uppeldning eller klämihjälmetoden funkar bra. Huvudsaken är nog att man inte låter de utdragna fästingarna ligga och självdö. Det verkar de ju inte göra.

Anonym sa...

Det är en riktig rysare det här! Matar du dem med något där i burken? I så fall sluta med det!

Lilla B sa...

fru Hansson: Matar fästingar gör jag bara när jag inte vet om det. Såna som bitit sig fast på nåt smakligt ställe. De åker bort så fort jag ser dem. De där i burken får ingenting. Absolut inte. De är dömda till undergång även om det ser ut som om de har avkommor på gång.

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Ha, ha, ha! Det är jättekul att följa ditt naturvetenskapliga fästing-experiment! Men elda upp de låter som den slutgiltliga lösningen:-)

Lilla B sa...

karin: Har man smått morbida intressen så har man. Jag har redan en ny bild på lut :)