tisdag, september 29, 2009

Nattregn och morgonfrost

Åska, ösregn och efterföljande förskräckliga köldgrader gick hårt åt blommorna. Nu är dahliorna inte längre trädgårdens skönheter.
Nä - nu gäller annat. På med stövlarna, varma fleecen, stadiga handskar, greppa spaden och själv får man vara den tjusiga uppenbarelsen på tunet.

Till helgen ska jag mata komposten med de sönderfallande blommorna och de brunfrusna bladen. Dahliaknölarna ska grävas upp och fraktas ner i källaren.

Så lätt det är att planera. Så enkelt och snabbt det går.
I tanken, åtminstone.

9 kommentarer:

Malin sa...

Jo du...planerat har jag gjort och det blir så bra såååå...men om jag gjort något av det...Nä!
Så nu gäller det om växterna klarat den först frosten som gick av stapeln i går natt här hos oss...det brukar gå bra med sådan lätt frost som vi haft men man vet aldrig...Blev ett snabbröj i förmiddags men fler växter återstår att rädda i morgon!

Kram från Malin

billan sa...

Tror att det lutar åt en frostnatt här uppe hos mig med. När jag släppte ut Frida på kvällskissningen kändes det i luften frisk som när snön är på väg. Fleece på.....

Lena sa...

Ja, tänk att det är så lätt och snabbt allting i tanken. Verkligheten är tyvärr mera bister, åtminstone för tidsoptimisternas ordförande.

Frost här med - trist.

reneesfotoblogg sa...

Sprang som en virrig höna igårkväll med krukor hit och dit för att eventuellt kunna lura frosten men..........
mvh R

Love, literature and gardening sa...

Karin Berglund beskriver det så här vackert i sin bok "Din trädgård": "Just när föreställningen är på sin höjdpunkt slår nattfrosten till och den strålande primadonnan förvandlas till en hög svartkantade trasor"

Sen skriver hon vidare att om man bara kommer ihåg att täcka dem med ett lakan den första frosten så brukar ett fortsatt milt väder låta dem blomma några veckor till.

Så nu är i alla fall jag påmind om det. För i sydligaste Skåne tar det nog några veckor till innan vi får se nattfrost. Kanske...

Love, literature and gardening sa...

Och så är jag lite nyfiken på om du tagit in amaryllisarna? Mina står där och frodas med sina gröna blad intill förrådsväggen. Skulle de inte vissna ner snart?

epsilon sa...

Verkligen konstigt väder - nu gäller det att inte glömma några krukor ute. Amaryllisarna inne före frosten för en gångs skull - gröna och fina.

englundskan sa...

Här har bilåkande människor fått skrapa bilrutor varenda morgon hela veckan. Jag cyklar, det är kallt.
Tog ner tomaterna i växthuset idag. Jag har beslutat mig för att älska gröna tomater...

Lilla B sa...

malin: Visst är tillvaron lättplanerad ;). Jag har tvärglömt att jag har en hoper pelargonkrukor ute. Det är nog morsning och goodbye med dom, tror jag.

billan: Så känns det här också - riktigt kallt i luften. Fy fasiken - nu börjas det. Fleecen är definitivt på.

lena: Tiden är i tanken så rikligt tilltagen att man knappt ens behöver skynda sig. Och så står man där med andan i halsen, frusna pelargoner och tre föredrg som ska planeras. Så kan det gå.

renee: Tror att det varit ett fasligt springande med krukor hos många. Måste varit många ton som förflyttats igår kväll.

love-literature and gardening: Det var vackra ord du citerar! Så på pricken! Vi brukar ha den första frostnatten runt den 20 augusti men i år uteblev den. Nu är det mera normalt igen. Kallt, kallt kallt. Amaryllisarna tog jag in när jag trodde första frosen skulle komma. De är inte alls gröna längre utan ligger torra i en kartong och väntar på plantering till jul. De vissnar inte frivilligt. Man får ta upp dem.

epsilon: JAg har också lyckats ta in amaryllisarna i tid. De ligger torkade och klara och väntar på julen!

englundskan: Såg att du hade gott om gröna tomater. Det är ingen höjdare att ta hand om. Syltade gröna tycker jag är användbara men man behöver ju inte så många som ryms i ett badkar, precis.