fredag, januari 16, 2009

Jag är glad att jag inte är en vitlök


Det är snudd på fjorton grader kallt ute. All snö blev till vatten i helgens plusgrader. Det är annat nu. Ute i landet under det frusna slasket kämpar vitlöken på. Det hoppas jag i alla fall.

Satte vitlöksklyftorna i rättan tid, dvs i oktober. Då brukar de hinna rota sig fint till vintern. Sen ska de stå där i kalla jorden och invänta våren. Nu utan isolerande snötäcke.
Stackars lökar.
Sova utan täcke på vintern.

Bilden visar ett tidigare års vitlöksskörd.

18 kommentarer:

Jo sa...

Varje år missar jag det där med att sätta vitlöken i tid! Jag får banne mig skriva upp det i almanackan, så det blir vitlök NÅT år iaf! Vem vill inte ha ett så fint knippe som du visar? :)

FO - 2 sa...

Ja, kanskje de er litt forvirret og frustret der de ligger, men jeg håper inderlig at de klarer seg, slik at du kan nyte denne himmelske løken om noen få måneder. ;)))
Hvitløk er ett must og uten den i ett kjøkken, så er man fattig....

Anonym sa...

Hej!
Det här är ingen kommentar på detta inlägg, men jag har en annan fråga till dig!

Jag jobbar med Skånsk Trädgård (www.skansktradgard.se), som är en mässa som arrangeras på MalmöMässan 5-8 mars 2009.

Vi skulle gärna vilja skicka vår pressinbjudan till dig och på så sätt även bjuda in dig till själva mässan.

Hoppas att du tycker att det låter intressant. Maila mig i så fall din e-postadress så ser jag till att inbjudan kommer.

Hör av dig om du har några frågor.

Mvh
Anna Angser, anna.angser@stofair.se
Stockholmsässan AB, 125 80 Stockholm

SqZ sa...

Tro det eller ej men jag fick faktiskt ned vitlök i krukor i höstas. Igår när jag letade efter något intill garaget hittade jag de genomfrusna krukorna och beslöt mig för att ta in dem i den sjugradiga garaget istället. Nu är jag nervös för att klyftorna frös sönder...

l*eva sa...

Vännen:I´m alive! :)
M
in Vitlök fryser också:(

Men: Änglatrumperna LEVER! :)

reneesfotoblogg sa...

Två gånger har jag satt vitlök på hösten och den har stått där så grön och grann.
Ända fram till vårkanten.
Då har den huxflux försvunnit.
Äter sorken vitlök kan man undra.
mvh R

Hedgren sa...

mmm... jag känner doften! Brukar bli förärad färsk vitlök av en väninna. Sååå gott!

billan sa...

Det där med vitlöken är nått jag aldrig kommer ihåg!!!!
Här konsumerar vi hur mycket som helst av denna gudomliga krydda. Undantaget för pannkakan den är vitlöksfri.....
Men jag har inte lyckats få ner en enda lite klyfta i jorden, men 2009
då ska det bli!!!
Snälla du kan man inte få en påminnelse när det börjar bli dax???
En trevlig helg önskar jag dig!

Lilla B sa...

jo: Om du bara visste så gott de alldeles nyupptagna vitlökarna smakar! Alldeles för gott för att missa! Skriv upp i kalendern - det var ett bra förslag!

Lilla B sa...

ida: Vitlöken är både god och hälsosam. En ovanlig kombination, kanske man kan tycka. Jag kan heller inte tänka mig ett hushåll utan vitlök.

Lilla B sa...

anna: Jag skickar ett mail!

Lilla B sa...

sqz: Det har nog gått bra! De är rätt tåliga - åtminstone om man valt en härdig sort. Mina står ju ute på landet och tjälen brukar ligga djup. Inte just detta år men oftast, i allafall.

Lilla B sa...

l*eva: Kul att se att du är på G igen! Nog har väl dina vitlökar klarat sig? Det är ju inte arktiskt klimat i stockholmstrakten, precis. Även om det känns så ibland ...

Lilla B sa...

reneesfotoblogg: Har aldrig hört talas om att sorken ger sig på vitlök. Däremot är fåglarna fina på att dra upp klyftorna. Det har jag drabbats av själv. Kan det vara på så sätt de försvunnit?

Lilla B sa...

hedgren: Det är sånt som kallas vänskap! :)

Lilla B sa...

billan: En till som behöver påminnelse! JJo - som kommenterade först är också glömsk. Jag får nog lägga ut en påminnelse i oktober. Det verkar behövas. Om jag inte glömmer själv förstås ...
Här är det nästan bara glassen som är vitlöksfri. Husbonden tror inte att det förekommer vitlök i vanliga maten men det gör det. Ofta.

Mian sa...

Vitlök glömde vi att sätta i höstas. Vi hade bl.a. fullt sjå med att plocka kålfjärilslarver och glömde helt bort detta. Attans!

Lilla B sa...

mian: Det är inte alldeles försent, trots allt. Om du klämmer ner dem så fort tjälen gått ur jorden kan du skörda även i år. Lökarna blir visserligen lite mindre men det får man ta.