onsdag, juni 28, 2006

Lättryckt

När det regnat klart ska man ge sig på ogräset. Då är det som mest lättryckt.
"Varför täckodlar du inte" undrade en odlarvän. Det har jag gjort. Samlade allt gräsklipp och täckte. Tjocka lager blev det. Det ökar jordens mullhalt, håller ogräsfritt och förhindrar uttorkning av jorden. Bra på många sätt, alltså.
Men den sommaren fick jag plocka sniglar istället. De kräken äter ALLT. Utom gräsklipp, dessvärre. Varje dag fyllde jag ett halvlitermått med sniglar. De är som bleka, slemmiga, snoriga klumpar. Trevligt?! Nä - hellre rycker jag upp ogräset än jagar sniglar.

4 kommentarer:

Vi på Kantarellen sa...

"Bleka slmmiga klumpar". Fatta varför jag bor i lägenhet. :-)

Lilla B sa...

Mamselamsen: Och om du visste vad jag SEN gjorde med de slemmiga klumparna........

Vi på Kantarellen sa...

Klippte de mitt itu?

Lilla B sa...

Skållade dem. Otäck soppa blev det......