måndag, mars 11, 2013

Chilivanvett


Chilin har grott. Jag bredsådde fröna i plastlådor och hoppades att åtminstone några skulle ta sig. Och se det gjorde de sannerligen. Sorter från Sundsvall, Essen och Thailand trängs med frön från egna gamla odlingar. I flera av husets fönster står grönskande burkar och trängs. Jag tycker det är tjusigt men så är jag inte så estetiskt lagd heller.

Nästa steg är att vika papperskrukor och plantera om. Jag är redan lite på gång. På bilden flyttar den Vita Habaneron och Aji Pineapple till en bättre och rymligare bostad. I dagens läge är jag uppe i 226 omplanterade chiliplantor. Slutet har vi inte sett än.

Nån kanske undrar om man verkligen behöver så många. Och nej, det gör man inte. Verkligen inte.
Men en gång chilinörd - alltid chilinörd.

Den som kanske vill göra sig några papperskrukor kan kika här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Våra chilisar har kommit ung lika långt ser jag. Kul, ska kanske börja förbereda nya papperskrukor. Jag gör som du. Sibayna

Jo sa...

Jag tycker att det ser tjusigt ut. Kan spirande grönska så här års se annat än tjusigt ut? :)

Jag har inte fått ner ett enda frö ännu i år, jag är för preggotrött. Förhoppningsvis lättar det när ljuset är tillbaka igen, annars får jag väl köpa mig plantor till växthuset i år... :)

Lilla B sa...

Sibayna: Roligt att höra att chilisarna håller jämna steg. Jag kommer och hälsar på dem sen!

Jo: Vid vissa tillfällen är det mycket värt att handla precis vad man behöver istället för att dra upp själv! Lycka till med allt!!

Anonym sa...

Jag är mest fascinerad av hur sjutton du har plats för alla plantor :-)

Lilla B sa...

3rum..: Jag är minst lika fascinerad själv, får jag säga. Det är trängsel till förbannelse och extrabord framdraget till fönster. Sköna Hem skulle vända i dörren. Det kan jag försäkra.

Farbror Grön sa...

Men herrejösses vad många chilidu odlar!