lördag, juni 26, 2010

Ogräs i grusgångar



Det är riktigt fult, ogräs i grusgångar. Det ser slarvigt och trist ut.
Vem önskar sig förresten ogräsbemängda grusgångar? Ingen, antar jag.

Däremot kan man nog önska ogräset åt fanders, snabbt som blixten men helst utan alltför kraftfull arbetsinsats.

Inventering i skafferiet gav resultat. En flaska ättika, 24% hittades. Förträffligt. Ättikan späddes ut med vatten till en lösning på 12% . Sen sprutade jag den på ogräset.

HA! säger jag. Det fick vad det tålde! Redan efter ett par timmar gick det ner för räkning, blev brunt och vissnade.
Fram med en räfsa och riv på bara och ogräset är borta.
Sånt gillar jag.

Rötterna dör dessvärre inte och när det behagar grönska lite i grusgången igen går jag lös med ättikan en gång till.

Man skulle kunna tro att jag är sponsrad av Perstorp. Det är jag inte men om de händelsevis skulle vilja skicka mig en låda ättika tar jag tacksamt emot den.

9 kommentarer:

Katarina/Kollitott sa...

Perfekt! Hur tror du att det funkar på kirskål? Kanske värt att prova?

Elisabet. sa...

,-)

Så förvånad jag blev när vi åkte genom Perstop och upptäckte en skulptur i form av en ättiskflaska!

Elisabet. sa...

http://picasaweb.google.com/lh/photo/Rl2jFxz_z973oAiUQzLHsQ

Här är den!

Bloggblad sa...

Det där gör vi (läs:maken) också. Fast vi (se ovan) måste köpa stora dunkar till vår breda grusuppfart.

När vi la på nytt gräs började vi (ja, du vet vem, men "vi" låter lite tjusigare, jag står mest bredvid och stönar) med ett tjockt lager grovt vägsalt... tjosan vad det funkade (not) mot ogräs...

Love, literature and gardening sa...

Trist att det luktar så pestigt bara med ättiksogräsbekämpning.

Det är bättre än när min kemist-man för 20 år sen hittade en flaska Totex i ett garage och blev Överlycklig. Behandlade gångarna varpå det regnade och eländet rann ut i gräsmattan och förstörde ca 1 m gräsmatta på varje sida om gången...

Hannele på Hisingen sa...

jag låter en del marktäckande växter sprida sej på makadam..

Lilla B sa...

Katarina: Kirskål är ett ogräs från avgrunden. Skulle tro att Perstorp finge bygga pipeline direkt tillogräslandet...
Nä - jag tror nog dessvärre att endast gift biter på kirskål.

Elisabet: Tittade på den stora ättiksflaskan. Imponerande stor. Men det är ju en stor produkt också.

Bloggblad: Ang vägsaltet: om man inte prövar kan man ju aldrig få veta.Går det så går det ...

Love-literature and gardening: Jösses - vad en flaska Totex kan ställa till det. Tur i oturen att det bara var gräsmattan som strök med. Tänk att få hälla den på ett redigt bestånd kirskål ...

Hannele: Det kan säkert vara fint men här på vår grusgång vill jag ha det rent från allt.

epsilon sa...

Visst är det konstigt att det vi kallar ogräs växer så bra. Kirskål är ju verkligen ett otyg. Jag täckte med svart plast och det fick ligga i två år, så jag trodde jag vunnit. Men icke, nya skott sticker upp. Bara att kämpa vidare.

Lilla B sa...

epsilon: Precis så är det. Kirskålen ligger och lursover i jorden. När man minst anar det dyker den upp igen, vaken och redo att erövra ännu en bit av trädgården.